Facebook Twitter Linked GPlus

012Konsolidacja uczelni, rozwój zawodowych szkół wyższych, nowa rola pracodawcy, kryzys talentów, kolekcjonerzy marek – to trendy, które już wkrótce, zdaniem twórców raportu „Talenty Jutra. Wyzwania na Dziś”, zmienią oblicze polskich organizacji. Eksperci z Portalu Młodych Profesjonalistów Youngpro.pl i firmy doradztwa personalnego Grafton Recruitment radzą jak wykorzystać nadchodzące zmiany.
– Wskazane trendy to jednocześnie zagrożenie, ale i wyzwanie dla biznesu – mówi Mikołaj Szwochert, Project Manager w Youngpro.pl. – O niżu demograficznym mówi się od wielu lat, wiele można było przewidzieć i diagnozować. Problemy z przedszkolami, oświatą, zamykanie szkół, teraz pierwsze realne problemy z demografią w szkolnictwie wyższym. To ostatni dzwonek, żeby przedsiębiorstwa strategicznie przygotowały się do zmian. Raport analizując szeroką perspektywę kilkunastu lat zapowiadanych zmian w szkolnictwie i demografii, wskazuje konkretne obszary, które staną się kluczowymi z punktu widzenia zarządzania zasobami ludzkimi.
Rynek pracy w perspektywie następnych 10 lat może diametralnie zmienić swoje oblicze. W opracowaniu wymieniono 5 kluczowych trendów dotyczących pozyskiwania i kształcenia młodych talentów:
- W związku z niżem demograficznym grupa pracowników <25 będzie stanowiła coraz mniejszą część ogółu zatrudnionych. Do 2025 ubędzie blisko milion osób w wieku 20-24. 
- Nowe pokolenie młodych talentów dorasta w rzeczywistości wypełnionej markami i przez nie się definiuje. W podobny sposób będą dokonywali wyboru swojego pracodawcy. W tym procesie wzrośnie znaczenie prestiżu jakim cieszy się firma.
 
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje wprowadzić wyraźny podział w kształceniu akademickim. Uczelnie podzielone będą na dwie grupy – elitarne (uniwersytety, ośrodki badawcze) i egalitarne (zawodowe, nastawione na praktykę). Priorytetem dla uczelni zawodowych i praktycznych ma stać się kształcenie kadr dla gospodarki, zatrudnianie praktyków i współpraca z pracodawcami.
- Idea konsolidacji uczelni nabierze realnego kształtu. Ośrodki akademickie coraz głośniej dyskutują o prowadzeniu wspólnych badań, komercjalizacji technologii i wspólnej, zintegrowanej promocji. Współpraca uczelni publicznych o różnym profilu kształcenia w dziedzinie badań zwiększy innowacyjność polskiej gospodarki. Na rynku uczelni prywatnych będą miały miejsce przejęcia i fuzje.
 
- Pracodawcy coraz chętniej będą się angażowali w proces kształcenia studentów dostrzegając pogłębiającą się lukę kompetencyjną między swoimi wymaganiami a profilem absolwentów. Z działalnością edukacyjną będą także wiązali nadzieję na przyciągnięcie talentów i zwiększenie świadomości marki pracodawcy.
 
– Nowe rozdanie na rynku edukacyjnym, będzie wymagało nowego podejścia do kandydatów – pisze w podsumowaniu raportu Marcin Świejkowski, redaktor Youngpro.pl. – Jeszcze więcej młodych talentów będzie koncentrowało się wokół 4-5 wiodących ośrodków akademickich. Absolwenci uczelni badawczych świetnie sprawdzą się w roli kreatywnych ekspertów, zaś tych o profilu zawodowym – „rzemieślników biznesu”. Powstanie wiele kierunków i specjalizacji stricte ukierunkowanych na potrzeby pracodawców i prowadzonych przez pracodawców.
 
W perspektywie zniknięcia z rynku pracy miliona młodych talentów, do czego nieuchronnie prowadzą procesy demograficzne, to może jednak nie wystarczyć. – Za 10 lat każdy absolwent będzie na wagę złota, dlatego pracodawcy będą zainteresowani skuteczną promocją proponowanych ścieżek edukacyjno-zawodowych już wśród młodzieży licealnej. Niedobory kadrowe na stanowiskach entry level, częściowo zaspokoi imigracja, ta jednak postawi organizacje przed wyzwaniem lokalnej międzynarodowości – pisze Marcin Świejkowski z Youngpro.pl.
Zdaniem Iwony Mitros, Marketing Coordinator w Grafton Recruitment, już teraz firmy borykają się problemem niewystarczającej ilości talentów na rynku. – Ten sygnał powinien być czerwonym alertem dla każdego pracodawcy, który w przyszłości planuje zatrudnić nowe osoby. Budowanie pozytywnego wizerunku jest procesem długotrwałym i warto zainwestować w te działania już dziś – mówi Iwona Mitros.
 
Ekspert z Grafton Recruitment podkreśla rolę współpracy i transferu wiedzy między partnerami biznesowymi, które umożliwią przygotowanie się do wyzwań przyszłości. – Obserwacja trendów, które zmieniają się wraz z otaczającą nas rzeczywistością powoduje, że stale należy sięgać po innowacyjne rozwiązania oraz wybierać partnerów, którzy specjalizują się w danej dziedzinie i chętnie dzielą się ekspercką wiedzą. Nie ma na świecie firmy, która jest  samowystarczalna – podsumowuje Iwona Mitros.
 
W opracowaniu wymienia się 10 wyzwań stojących przed organizacjami w kontekście zmian na rynku pracy: złowić i zatrzymać najlepszych, centralizacja źródeł talentów, lokalizacja ekspertów, lokalna międzynarodowość, optymalni kandydaci, pracodawcy – kreatorzy zmian na uczelniach, prognozowanie kompetencji jutra, lokalizacja źródeł kompetencji, współtworzenie strategii employer branding, storytelling w służbie employer branding.
Z raportem „Talenty jutra. Wyzwania na dziś” można zapoznać się na portalu Youngpro.pl.
 
autor: Youngpro.pl, portalprasowy.pl

Polecane publikacje

 

baner 120 ktosiek okladka feniksbaner przeszlosc okladka baner lacza nas roznice okladka ok