Jak składać reklamacje?

Każdy z nas jako konsument jest chroniony prawem konsumenckim. Jeżeli zostaliśmy oszukani albo kupiliśmy coś z czego nie jesteśmy zadowoleni, to mamy prawo złożyć reklamację.
Pierwszy krok to zwrot zakupionego towaru do sklepu. Należy poinformować sprzedawcę w czym tkwi problem, a także czego się oczekuje: naprawy, wymiany, a może zwrotu pieniędzy. Jeżeli nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów trzeba skontaktować się z producentem. Zazwyczaj jego adres, numer telefonu czy numer infolinii znajduje się na opakowaniu produktu lub z łatwością można wyszukać w Internecie. Reklamacje można złożyć w formie pisemnej standardowo pocztą, mailem lub telefonicznie. Jeśli jest złożona w tej ostatniej formie – telefonicznie – warto zanotować sobie datę i godzinę rozmowy oraz imię i nazwisko osoby, z którą przeprowadziło się rozmowę, a także to co w tej rozmowie zostało ustalone.

Reklamacja – krok po kroku:
- jeśli zauważysz problem – od razu działaj i nie odkładaj tego na później;
- ale zanim zaczniesz działać poznaj swoje prawa;
- masz większe szanse na sukces tylko jeśli zachowasz spokój;
- zawsze trzymaj się faktów;
- określ czego oczekujesz – przeprosin, wymiany towaru, zwrotu kosztów, lepszej usługi czy odszkodowania;
- upewnij się, że rozmawiasz z osobą, która jest uprawniona do podejmowania decyzji w sprawie której się kontaktujesz. Możesz poprosić o rozmowę z kierownikiem;
- zachowaj wszystkie potrzebne dokumenty – zamówienie, rachunki, gwarancje, dowody wpłaty, listy, notatki z datami rozmów telefonicznych i nazwiskami osób z którymi rozmawiałeś;
- jeżeli któryś z wymienionych wyżej dokumentów będzie trzeba wysłać do firmy, to prześlij kopię a oryginał zawsze zachowaj dla siebie;
- zawsze podawaj pełną informację o sobie: imię, nazwisko, adres, adres email, numer telefonu i – jeśli został nadany przez firmę – numer klienta lub sprawy.

Jeśli nie otrzymamy odpowiedzi na reklamację lub jesteśmy z niej nie zadowoleni możemy zgłosić się do Federacji Konsumentów ( www.federacja-konsumentów.org.pl ) lub do Biura Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów
( www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy )

Opracowanie: W.M. na podstawie: Kalendarz Europejski, © Wspólnoty Europejskie, 2009